Keresés ebben a blogban

2019. szeptember 17., kedd

Jasper Fforde: Monokróm


Hogy én mennnyire megörültem az új Jasper Fforde könyvnek, ha már a Thursday Next sorozat olyan csúfosan félbemaradt magyarul. Aztán kicsit lelohadt a lelkesedésem, mikor kiderült, hogy ez egy disztópia, márpedig az Útvesztő trilógia 3. része után megfogadtam, hogy disztópiát soha többé! Túl nyomasztóak.

Na, de nem tudtam ellenállni, és muszáj volt elolvasnom, meg olvastam olyat is, hogy ez paródia, hát legyen! És most így a végén, hm, hát nem is tudom.. Szerintem nem paródia, vannak ugyan igen bizarr dolgok benne, de láttunk már a világtörténelemben ennél bizarabbat is. Az alapötlet érdekes, miszerint a legtöbb ember csak egyféle színt lát természetes állapotában, és - na, még szép - egyes színek felsőbbrendűek, mint mások. Pl. a Szürkéket lenézik, amolyan rabszolgafélék, a Vörösök bezzeg vezetőknek valók. Hogy miért van ez így, az nem igazán derül ki, vannak utalások valami világégésre, de mivel a főszereplő, Eddie szemszögéből látunk mindent, ő meg nem magyarázza el, eléggé homályban maradunk.

Hát nem mondom, hogy lerágtam a körmöm olvasás közben, de igazából érdekelt, hogy mi lesz, viszont a történet elég kesze-kusza, talán pont azért, amiért nem ismerjük az előzményeket. Elég hirtelen is záródott le, na, mondom, szép, kb. semmit sem tudtam meg, de az utószó szerint ez is sorozat lenne, csak épp nem készültek el a folytatások. Viszont idénre (?) lenne várható angolul egy előzménykötet.

Nem tudom, miért pont ezt a kötetét választotta a kiadó, sokkal jobban örültem volna a Thursday Next folytatásának, vagy a Last Dragonsleyernek (amiből film is készült, és egész jó volt), na, de legalább kiadtak valamit az életművéből.

Vacilláltam a 3 és 4 pont között, mert olyan hiányos a világa, egyelőre a 3-nál maradtam, de ha lennének további kötetek, lehet, hogy ez még változna.

2 megjegyzés:

  1. Nos, nem hiszem, hogy ezek után érdekel... :D A disztópia az íróknál meg már-már szinte kötelező, írni kell, mert trend. Egy hős vagy! :)
    A színeket meg szerintem azért nem magyarázták meg, mert egy rahedli elemzés létezik róluk, és lehet, a szabályok onnan vannak. A vörös vezetői szín most is, mert az erő színe. Többek között. No de attól még meglehetett volna magyarázni...
    Nem, biztosan nem nekem való :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Fura volt, az tény. Voltak érdekességek, és még bőven lehetett volna kibontani, de nekem nem ilyen egy paródia. Fforde ide vagy oda, "rendes" disztópiába sokkal valószínűbb, hogy bele sem kezdek.

      Törlés